Alcohol in het verkeer

Het besturen van een auto onder invloed van alcohol of drugs kan levenslange schade veroorzaken. We hebben de cijfers verzameld over risico’s en gevaren bij rijden onder invloed.

Het feestje is doorgegaan tot in de vroege ochtend en het zal nog een half uur duren voordat de bus komt. Veel automobilisten zullen op zulke momenten denken aan de comfortabele auto. “Ik kan nog steeds autorijden!”, wordt vaak gezegd, omdat de eigen grenzen bij het rijden onder invloed van drugs of alcohol snel worden onderschat. Automobilisten die kiezen voor dronken rijden riskeren niet alleen een zware straf en het intrekken van het rijbewijs, maar ook het eigen en het leven van anderen.

Uit onderzoek van het CBS blijkt dat het aantal verkeersdoden vanaf de jaren 50 snel steeg. Dat is logisch door de sterke groei van auto’s op de weg. In de jaren 70 kwam het dieptepunt. Ruim 3200 doden. De veiligheid werd hersteld en het aantal verkeersdoden ging flink omlaag. In 2017 waren er in totaal nog maar 613 verkeersdoden. Naar schatting is bij 10% tot 20% van de gevallen alcohol de aanleiding van het ongeluk. Dat zijn tussen de 60 en 125 mensen. Waarom het beter is om je auto te laten staan na een nacht goed drinken leggen wij uit in het artikel „Alcohol in het verkeer“.

Statistieken en cijfers over alcohol gebruik in het verkeer

De SWOV onderzoekt de verkeersveiligheid in Nederland. Uit het laatste onderzoek in 2017 kwam naar voren dat in de weekendnachten maar liefst 1,4% onder invloed van alcohol rijdt. Bij deze mensen is een bloedalcoholgehalte (BAG) vastgesteld van 0,5‰ of meer. Goed nieuws: Het alcoholgebruik onder automobilisten is tussen 2002 en 2017 gedaald. In 2002 reed er gemiddeld 4,1% met alcohol achter het stuur.

Dronken mensen worden minder geremd door de alcohol en zijn bereid meer risico’s te nemen, het zelfvertrouwen wordt groter, maar tegelijkertijd neemt het motorisch vermogen en het zicht af. Alcohol verandert de perceptie zelfs in kleine hoeveelheden. Onbetrouwbaar wordt:

  • Afstand inschatten: de snelheid waarmee men objecten waarneemt, de informatie verwerkt en reageert, vermindert al vanaf een bloedalcoholgehalte (BAG) van 0,3%.
  • Snelheid inschatten: Het inschatten van een snelheid en het blijven rijden op dezelfde snelheid wordt ook beïnvloed na een alcoholpromillage van 0,5‰.
  • Reactiesnelheid: Al vanaf een alcoholpromillage van 0,3‰ vermindert de reactiesnelheid dusdanig.
  • Voertuigcontrole: Normaliter wordt de controle over het voertuig minder na een alcoholpromillage van 0,5‰. Bij moeilijke situaties is het al merkbaar bij 0,2‰.
  • Aandacht: De alertheid van de automobilist vermindert bij 0,3‰. De automobilist reageert later en zelfs bij knipperen blijven ogen langer dicht.

Daarnaast is er een gevoeligheid voor verblinding, omdat de pupil te langzaam reageert wanneer er licht in valt en je hersenen verwerken informatie een stuk minder snel. Daarom wordt bij gevaar vaak te laat gereageerd. Zogenaamd tunnelzicht is ook een gevolg van teveel alcohol drinken. Je eigen gezichtsveld is versmald en situaties die zich langs de weg voordoen worden vaak niet opgemerkt.

Reageren op een gevaarlijke situatie wordt moeilijker. Zoals remmen: Vaak gaat dit schokkerig en wordt er hard aan het stuur getrokken. Controle houden over het voertuig onder invloed wordt met al de gevolgen van alcoholgebruik een stuk lastiger en ontzettend gevaarlijk.

Alcoholpromillage in Nederland

Alcohol en verkeer gaan niet samen, dat is bekend. Maar wat mag jij wel en niet met betrekking tot de wetgeving en alcoholgebruik? Een beginnend bestuurder (iemand met het rijbewijs korter dan 5 jaar) heeft een promillage limiet van 0,2‰. Dat limiet bereik je al als je één glas alcohol op hebt. Een ervaren rijder mag 0,5‰ in zijn bloed hebben.

Alcohollimiet in Europa

Nu weet je hoeveel je mag drinken als je in de auto stapt. Het beste is natuurlijk om helemaal niks te drinken. Ook niet geheel onbelangrijk is kennis over de Europese alcohol limieten. In Nederland gepakt worden met teveel alcohol achter het stuur is al heel vervelend, maar in het buitenland kunnen straffen en risico’s nog vele malen zwaarder zijn. Hou dus rekening met het alcohollimiet dat geldt per land, u kunt meer informatie vinden op onze andere blog: Voertuig besturen met drank op vakantieland

Alcohol gebruik en verzekering

Het gebruiken van alcohol of drugs in het verkeer kunnen vergaande gevolgen hebben qua verzekering, het is maar de vraag of de verzekering de kosten zal betalen. De kosten van de schade kunnen duizenden euro’s zijn en dan hebben we het niet eens over mogelijke slachtoffers. Ook kan de verzekering besluiten je motorrijtuigenverzekering stop te zetten.

Een registratie bij CIS heeft als gevolg dat je bijna nergens geaccepteerd zal worden voor een verzekering. Een verzekering afsluiten met een CIS registratie is wel mogelijk, alleen zijn er zeer strenge voorwaarden en zal je niet vrolijk worden van de kosten hiervan.