Extra ooggetuige in de auto met een dashcam
Extra ooggetuige in de auto met een dashcam
Twee op de drie Nederlandse automobilisten zijn beducht voor het rijgedrag van andere weggebruikers en overwegen de aanschaf van een dashboardcamera.
Rechtszaken
Dat dashcambeelden nuttig kunnen zijn om de nasleep van schade of een ongeluk soepel af te handelen, staat buiten kijf. Bij de nieuwste camera’s kun je de stukjes video draadloos overzetten op je telefoon of zelfs meteen uploaden op de site van je verzekeraar. Die is op zijn beurt blij met de opkomst van dashcams, omdat ze het verzamelen van de bewijslast eenvoudiger maken. In Nederland leidt dat vooralsnog niet tot lagere verzekeringspremies. In onder meer het Verenigd Koninkrijk is dat al wel het geval: daar kan een dashcam tot twintig procent premiekorting opleveren.
Ook in de rechtszaal rukken dashcambeelden op als bewijslast, beaamt Marloes van Kessel van het Openbaar Ministerie. Exacte aantallen houdt het OM niet bij, en het bestaan van beelden wil niet meteen zeggen dat die ook rechtsgeldig zijn. Zo moeten rechters er zeker van zijn dat de beelden authentiek en niet gemanipuleerd zijn. ,,Het liefst hebben we beelden van onafhankelijke derden, van mensen die geen partij in het ongeval zijn.’’
Het komt overigens ook steeds vaker voor dat de politie camerabeelden opvraagt bij het publiek. Dat gebeurde bijvoorbeeld toen in augustus vorig jaar een motorrijder met bizarre snelheden over de A16 van Breda naar Rotterdam raasde. Die halsbrekende toeren werden op verschillende dashcams vastgelegd.
Onherkenbaar in beeld
Hoe zit het dan met de privacy? Het is in Nederland legaal om beelden te maken en je mag ze ook op internet zetten, mits mensen niet herkenbaar in beeld zijn. In Duitsland zijn de regels een stuk strenger: daar mocht je tot twee jaar geleden geen werkende dashcam in je auto hebben. Tegenwoordig mag dat wel, maar is het verboden video’s te gebruiken die iets anders laten zien dan het gedeelte waar een ongeluk of beschadiging plaatsvindt.